Vår politik

Alla människor här i Sverige ska ha möjligheten att ta sig dit de vill. Oavsett var de kommer ifrån och vilka drömmar de än bär på. Den idén ligger till grund för all liberal politik

Liberalerna i Hylte har under den föregående mandatperioden medverkat till stora satsningar inom skolan med nybyggnad av Kråkbergsskolan och förskola i Kinnared. Vidare renovering av Unnaryds skola och Kinnareds skola. Även etablering av gymnasieskola för såväl ungdomar som vuxna.

LIBERAL POLITIK

• Vi vill fullfölja skolsatsningarna genom renovering av Torups skola samt bygga ny skola i Landeryd. En fortsatt satsning på renovering av VA-nätet är också mycket viktigt. Vi vill att hela kommunen skall leva genom varierat utbud av kultur och idrott för barn och unga såväl som för äldre. Vi måste göra idrotten lättillgänglig för alla i kommunen och bygga utegym i anslutning till våra motionsslingor.
  • Alla barn och elever i förskola och skola har rätt till lärande som utgår från barnet/elevens förutsättningar och förmågor. Tidiga stödinsatser är en förutsättning för att lyckas vidare i skolan. En trygg och väl fungerande förskola och skola är viktig för våra barn och ungas framtid, och ger möjligheten att forma ett bra liv.
  • Vi vill underlätta för nya företag att etablera sig i Hylte och skapa goda förutsättningar för näringslivet. Genom en god områdesplanering kan vi se till att Hylte blir en attraktiv kommun att starta verksamhet i. Vi vill även utöka samarbetet mellan företag och skolan via praktik.
  • För att förbättra matupplevelsen för ungdomar och äldre vill vi bygga mottagningskök vid Elias Fries skola och på Sjölunda. Vi vill också bygga ny gymnastiksal vid Elias Fries skola.